El senderisme és una activitat que -a més dels obvis beneficis per a la salut- ens apropa d’una forma tranquil·la i respectuosa amb el medi ambient a racons perduts i entranyables de la nostra geografia. Passejant per camins i sendes descobrirem -o retrobarem- l’encant del paisatge, el plaer de recórrer valls i muntanyes, i en definitiva ens farà estimar més allò que la natura ens ha donat i que tenim l’obligació de preservar per a les properes generacions.

Albalat es troba en un enclavament privilegiat: gran part del terme forma part del Parc Natural de la Serra Calderona, paratge emblemàtic de les terres valencianes.
Una forma saludable i enriquidora -en tots els aspectes- de mantenir aquestos llocs, és la pràctica del senderisme.

SENDER XICOTET RECORREGUT
D’ALBALT DELS TARONGERS:

L’eixida la farem des del poble, (95 m d’altitud) creuarem el pont i per la carretera de Segart arribarem fins a la 3a rotonda on a la dreta prendem el camí assenyalat com “camino” que du cap a la zona dels Terrers i Corral Balnc. Poc després, als dos-cents metres aproximadament agafarem un desviament cap a l’esquerra i al poc ja deixem l’asfalt i comencem un camí de terra, es tracta del CAMI DEL GARBÍ.

El paisatge comença a canviar, ens enfonsem ja en un espai forestal on els pins són protagonistes. Continuem caminant cap amunt, el camí trancorre paral•lel al Barranc de Pujol, creuant-lo en ocasions, fins el lloc on abans estava el corral de bous.

Tot seguit continuem per la senda prou marcada que continua pujant fins al cim d’una muntanyeta (250 m d’altitud) on hi ha un sembrat de caçadors. A la nostra dreta tenim els cims de l’Albardeta i l’Albarda i al front els fantàstics penya-segats de l’emblematic Garbí.

Des del cim de la muntanyeta on som, podem veure a l’esquerra un camí de terra, és el CAMI DE LA GRONSA pel qual tot seguit iniciarem el descens passant per una zona de xalets a la CARRETERA DE SEGART.

Creuant la carretera prendrem el CAMI DE LA MURTA que en lleugera pujada, en aproximadament un quart d’hora ens portarà fins a la FONT DE LA MURTA (228 m d’altitud). Hem fet 5,614 km.

Tot seguit el camí es transforma en sender ben marcat que inicia la pujada, creua el barranc i comença un fort ascens fins un alt amb una caseta en ruïnes. Ja som al MORRÓ (370 m d’altitud) i hem fet 6,894 km. Des d’aquest alt a la nostra esquerra podem gaudir d’un esplèndid paisatge dels voltants del Barranc de Segart, el Garbí, l’Albarda, la Vall del Palància i les poblacions d’Albalat i d’Estivella.

Continuem pel camí de terra i als pocs metres ens trobarem amb un encreuament amb un altre camí més ample que, si el segim cap a la dreta es dirigeix cap a la Mola de Segart; però nosaltres l’agafarem cap l’esquerra.

Vegem els preciosos cims del Xocainet i la Muntanya Redona i enfront el BALCÓ DE LA PENYA, mirador privilegiat de la Vall del Palància, Gilet, Sagunt i al fons el Mediterrani.

Tot seguit començarem a baixar fins a la falda de La Redona, on momentàniament deixarem el camí i per una senda ben marcada pujarem fins al cim de la MUNTANYA REDONA (430,77 m d’altitud), punt més elevat del nostre recorregut. Açí podem veure el jaciment arqueològic de Montalt. Hem fet 8,335 km.

Després de baixar de la Redona reprendem de nou el camí iniciant el descens, fins que poc després -a menys de un kilometre- agafarem un camí a l’esquerra que baixa fins el BARRANC DE LES MERLES.

El camí mor a l’aljub y la BASSA DEL CIRERER, i al front naix una senda que s’enfonssa dins del barranc i pel mig d’una esplèndida vegetació baixarem el barranc seguint la senda fins el CAMI DE LA FOIA que seguirem cap a la dreta i al poc retorbarem el CAMI DE LA RODANA, pel que iniciarem ja el descens per la partida de Les Merles i per La Rodana, creuarem l’autovia per baix i agafarem a l’esquerra l’antiga via minera, creurem el túnel i per l’antiga carretera de Segart baixarem fins a ALBALAT. Hem recorregut un total de 15,007 km.